Rebecka Hansen Projektadministratör och Ted Bergdahl Projektledare Redskapsboden

Event med lansering av Konventionskollen i Skåne

På måndag, den 25 januari, lanserar HSO Skåne ”Konventionskollen” som är ett webbaserat test, där du kan undersöka om olika vardagssituationer lever upp till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Testet ingår i projektet Redskapsboden som drivs med medel från Arvsfonden.

Konventionskollen riktar sig till alla som bor i Skåne. För att marknadsföra testet och uppmärksamma arbetet med att tillgängliggöra FN-konventionen, kommer HSO Skåne att genomföra tre event nästa vecka – på Centralsjukhuset i Kristianstad, Malmö Central och Knutpunkten i Helsingborg. HSO Skåne kommer att ha en monter där man kan göra testet på plats, kom gärna förbi och gör testet.

Ju fler som gör desto bättre indikation får vi på hur väl FN-konventionen följs i Skåne. Resultaten av testen samlas in och kommer att användas i HSO Skånes intressepolitik.

Webbaserat Konventionskollen

Konventionskollen i Skåne

Tid för event:

• Måndagen den 25 januari kl 09.00-16.00, Centralsjukhuset i Kristianstad (foajén)
  • Tisdagen den 26 januari kl 07.00-10.00 och 15.00-17.00 Malmö Central
  • Onsdagen den 27 januari, kl 07.00-10.00 och 15.00-17.00 Knutpunkten Helsingborg

Testområden i Konventionskollen:

• Tågresan
  • Biobesöket
  • Restaurang- och krogbesöket
  • Teatern
  • Arbetsplatsen