Psoriasis är inte bara en hudsjukdom. Bild: Photos.com

Fakta om Psoriasisartrit (PsA)

Det finns många som förutom att de har Psoriasis i huden även har ont i leder, muskel- och senfästen. Då kan det röra sig om sjukdomen Psoriasisartrit (PsA).

Det är vanligast att man vid Psoriasisartrit (PsA) har ont i leder, muskel- och senfästen och samtidigt har hudutslag. Men det finns en del personer, det är cirka 10% av patienterna, som fått sjukdomen och som inte har/har haft några synliga hudutslag, de kan ha/har haft så gott som normal hud. Andra kan ha haft något symtom från hud, hårbotten eller naglar tidigare i livet, men inte tänkt så mycket mer på det just då.
Har man utslag och samtidigt ont i någon led, så behöver detta utslag inte sitta just över den led som gör ont. Det finns inget samband mellan var utslaget sitter och vilken led man har ont i.

Sjukdomen kommer i perioder, så kallade 'skov'. Det betyder dock inte att man alltid får både hudutslag och smärtande leder samtidigt, det kan variera mycket, och även i vilken omfattning man får utslag respektive smärta varierar.
Att man har mycket utslag i huden betyder inte automatiskt en större risk att få Psoriasisartrit. Inte heller måste det absolut vara Psoriasisartrit enkom för att man har ont i någon led samtidigt som man har Psoriasisutslag i huden. Smärtande leder kan förutom Psoriasisartrit även ha andra förklaringar till att de gör ont.

Till skillnad från vid flera andra reumatiska sjukdomar så kan man inte påvisa Psoriasisartrit i blodet med ett blodprov. Sjukdomen ger sällan något förhöjt värde på 'sänkan' och det syns inte heller någon så kallad 'RF-faktor' som i fallet med Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism.

Genom att man är aktiv och rör på sig kan man som patient i viss mån själv påverka sjukdomen. Det ger bevisat god effekt med regelbunden anpassad träning och rörelse, efter vad man har möjlighet till. Det hjälper kroppen att inte stelna till, och är bra även om det skulle göra något ont. Det är viktigt att man tränar på ett sätt som är skonsamt mot lederna och som även bygger upp musklerna, särskilt kring lederna som då avlastas betydligt. Hittar man en träningsform som man även kan tycka är rolig att hålla på med så är mycket vunnet.

Läs mer om Psoriasisartrit (PsA) på Reumatikerförbundets webbplats här