Fallolyckor beror ofta på Osteoporos (Benskörhet)

Många är de varje år som skadas i fallolyckor, och ofta kan det knytas till sjukdomen Osteoporos (Benskörhet). Förebygga kan man genom att göra hemmet säkrare och att träna, särskilt viktigt är det att ha bra balans.

Tusentals människor skadas varje år i fallolyckor, och en viktig faktor är Benskörhet (Osteoporos). Denna sjukdom beräknas cirka hälften av alla kvinnor i medelåldern, och en fjärdel av männen drabbas av.
Äldre personer ramlar lättare än unga och det kan bero på exempelvis syn, belysning, möblering, balans eller mediciner. Muskler, skelett och reflexer fungerar sämre och man hinner inte ta emot på samma sätt som tidigare när man faller, och då kan man få en bruten arm eller höft. Och ofta är det när man kommer in med ett brutet ben, en fraktur, som man samtidigt upptäcker att den som skadat sig även har sjukdomen Osteoporos.
Läkemedel, sjukdomar och ärftlighet påverkar, men allra mest beror det på ens ålder, om man drabbas eller inte.

Att träna upp sin balans kan man göra genom att exempelvis stå på ett ben när man borstar tänderna eller pratar i telefon.
Undvik fallolyckor genom bland annat näringsriktig mat, läkemedelsgenomgång, riskinventering i hemmet, fysisk aktivitet och balansträning.

Läs om detta här.

Lyssna på fysioterapeut Cattis Forsberg om hur du kan klara ett fall. Spela videoklippet här.