Hjördis fick hjälp med muntorrheten till sist - (Sjögrens syndrom)

I 25 års tid har Hjördis Horneij haft den reumatiska systemsjukdomen Sjögrens syndrom. Hennes vardag innebär en extremt svår muntorrhet. Hjördis berättar sin historia för tidningen Året runt.

Hjördis Horneij är 77 år och bor på orten Ågesta. Varje morgon vaknar hon helt igentorkad i munnen, så då får hon ta salivstimulerande medel.
Hennes sjukdomshistoria börjar med ögonen, plötsligt en gång för 25 år sedan såg hon sämre och gick till en optiker, som raskt sände henne vidare till en ögonläkare. Denne ställde direkt diagnos på Sjögrens syndrom, en sjukdom hon aldrig hade hört talas om tidigare.

Sjögrens syndrom är en sjukdom som bland annat innebär att kroppens slemhinnor blir extremt torra – framför allt i mun och ögon. Och det är också torrhet  i munhålan som har varit Hjördis största problem. Till följd av den fick hon snabbt dåliga tänder. Sugtabletter och andra salivstimulerande medel hjälper en del, men botar ju tyvärr inte sjukdomen. Hon är också noga med att dricka ofta.

Hjördis rekommenderar alla som drabbas av Sjögrens syndrom att bli medlemmar i en patientförening.
– Jag har fått så mycket bra tips och råd, och det är trevligt att prata med kvinnor som har samma problem.

Har du också Sjögrens syndrom, bli medlem i Reumatikerförbundet här.

Kortfakta Sjögrens syndrom

• En reumatisk sjukdom som vanligast drabbar kvinnor, oftast i medelålder men kan debutera i alla åldrar.
  • Finns i två varianter:
    som ensam sjukdom - Primärt Sjögrens syndrom
    tillsammans med annan reumatisk systemsjukdom, exempelvis reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism - Sekundärt Sjögrens syndrom.
  • Orsaken till sjukdomen är ännu okänd, men sjukdomen är till viss del ärftligt betingad.
  • Symtomen täcker ett brett spektrum, och omfattar så gott som hela kroppen. Mest framträdande är sådant som muntorrhet, torra ögon och torrhet i underlivet.
  • Diagnosen ställs efter olika undersökningar och tester, där resultatet skall uppfylla vissa kriterier.
  • Behandling går främst ut på att lindra symtom.
Läs mer på Reumatikerförbundets webbplats om Sjögrens syndrom här.

Läs artikeln i Året Runt här.

Källa: Året Runt och Reumatikerförbundet

2016-03-03