Förbehandling med Sulfasalazin eller Metotrexate vid Spondylartrit

En europeisk studie visar att läkemedlen Sulfasalazin och Metotrexate skulle kunna användas vid förbehandling av patienter med spondylartrit, innan TNF-hämmare sätts in. Tidskriften Rhematology News berättar om forskning utförd i Madrid och Amsterdam på totalt 140 patienter.

I Madrid och Amsterdam har forskare undersökt om preparatet Sulfasalazin reducerar antikroppar mot TNF-hämmare, samt ställt det mot Metotrexate, vid förbehandling av spondylartrit. Man utgick från att Metotrexate skulle ge positivt resultat, men trodde inte att Sulfasalazin skulle visa någon minskning av sådana antikroppar. Preparatet hade inte tidigare testats för detta, och det var därför en total överraskning när resultaten av studien visade att även Sulfasalazin kunde reducera antalet antikroppar. Men fortfarande är Metotrexate överlägset bäst.
Resultaten presenterades vid en reumatologikonferens i San Francisco, USA, i höstas.

Studien utfördes på 140 patienter med axial spondylartrit, och som stod på behandling med substanserna infliximab (Remicade) och adalimumab (Humira) som huvudbehandling. 31 av patienterna hade Remicade och 109 hade Humira. Diagnosen Ankyloserande Spondylit var den vanligaste bland patienterna. Studien pågick under ett års tid.

Forskarna drar slutsatsen att det bör övervägas om patienter med spondylartrit skulle kunna förbehandlas med Sulfasalazin eller Metotrexate innan man gav TNF-hämmarna Remicade eller Humira.

Läs artikel om det i Rhematology News här. (på engelska)