Forskare vill lösa mysteriet med kronisk smärta

Många lider av kronisk smärta, närmare var femte person, men ändå vet inte forskare vad detta beror på. En forskare från Linköpings Universitet vill nu fastställa "smärtans fingeravtryck".

För att kunna ta fram effektivare mediciner mot kronisk smärta måste man bättre förstå biologin bakom, det vill säga vad det är som faktiskt sätter igång smärtmekanismer. Det är precis vad smärtläkaren Emmanuel Bäckryd, som forskar vid Linköpings Universitet, vill ta reda på i sin nya avhandling.

Hans teori är att det läcker ut proteiner från ryggmärgen, och troligtvis kan man fastställa "smärtans fingeravtryck" genom att analysera det särskilda proteinmönstret som uppstår i ryggmärgsvätskan. I en sina studier kunde han nämligen se att 7 av totalt 260 proteiner skilde sig mellan friska personer och sjuka.

Läs om detta här.

Läs avhandlingen här. (skriven på Engelska)

Källa: Netdoktor.se och Linköpings Universitet