Effekt av terapi vid kronisk smärta ska studeras.

Forskare vid Malmö högskola ska i en kommande studie undersöka om kognitiv beteendeterapi, KBT, kan hjälpa patienter med kronisk smärta i ansikte och käkar och om det är möjligt att återställa hjärnans funktion och grå substans.

Forskare vid Malmö högskola ska i en kommande studie undersöka om kognitiv beteendeterapi, KBT, kan hjälpa patienter med kronisk smärta i ansikte och käkar och om det är möjligt att återställa hjärnans funktion och grå substans.Ungefär en miljon svenskar lider av kronisk smärta i ansikte och käkleder, så kallad orofacial smärta. Tillståndet är ofta svårbehandlat och innebär förutom det personliga lidandet också stora kostnader för samhället. I en rapport från 2006 konstaterade statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU, att kronisk smärta kostar samhället 80 miljarder kronor per år.

Läs hela artikeln här