Psoriasis Bild: Photos.com

Forskning om psoriasis och eksem

En forskare forskar om varför hudinflammationer som exempelvis psoriasis och eksem återkommer på samma ställen på huden hela tiden.

Forskaren Liv Eidsmo forskar kring vad det är som gör att hudinflammationer som psoriasis och eksem alltid verkar återkomma på samma ställen på huden. Hon tittar på vad som gör att immunförsvarets långlivade T-celler aktiveras, så att inflammationen kommer tillbaka på samma ställe på huden, och provar olika metoder för att se om detta så kallade sjukdomsminne går att behandla bort.

Vid kroniska eller återkommande inflammatoriska hudsjukdomar som exempelvis psoriasis får man en tillfällig effekt av behandlingen man får. Men efter avslutad behandling kommer inflammationen tillbaka igen på samma ställe som tidigare. Det finns särskilda så kallade minnes-T-celler som finns i huden efter en virusinfektion, och som skall bilda ett skydd mot inflammation. Vid psoriasis har man sett att dessa stannar kvar i huden i upp till sex år efter att man fått en effektiv behandling, och att dessa då är redo att starta de processer som utlöser inflammation.

Dessa celler skulle kunna fungera som ett slags sjukdomsminne, och nu studerar man hur de håller igång kronisk eller återkommande inflammationer i huden.

Läs om Liv Eidsmos forskning här.