Forskning om Psoriasis och Psoriasisartrit (PsA)

Det forskas intensivt både på sjukdomen Psoriasis och Psoriasisartrit (PsA). Några forskare har utvecklat en ny modell för studier av Psoriasis och Psoriasisartrit.

De forskar om så kallade minnesceller som tros bli ett slags sjukdomsminne i huden vid Psoriasis. Forskaren Ia Kamhladze hittade den forskning som forskaren Liv Eidsmo och hennes forskargrupp arbetat med, om just minnesceller och ett möjligt sjukdomsminne i Psoriasisdrabbad hud som gör att utbrotten hela tiden återkommer på samma ställen.

Nu har Ias forskningsgrupp tagit fram ett nytt sätt att titta på återkommande Psoriasis i huden med hjälp av speciella modeller som kommer öka förståelsen av hur dessa minnesceller fungerar vid ett Psoriasisutbrott, varför sjukdomen ofta kommer tillbaka på samma ställen. Denna forskning tror dom kommer att bli viktig när det kommer till att få fram nya behandlingar riktade mot just dessa celler, och kanske i framtiden kunna bota sjukdomen.

Källa: Psoriasisförbundet

Har kan du läsa publikationer och forskningsrapporter från Ia.