Medaljen "Till Nanna Svartzs minne"

Forskning om SLE och kostens betydelse vid reumatism belönad

Den 23 november delades Pfizers och Reumatikerförbundets stipendium till minne av Nanna Svartz, samt Reumatikerförbundets Vårdforskningsstipendium ut. Mottagarna fick stipendierna för forskning om sjukdomen SLE, samt för forskning om kostens betydelse vid reumatisk sjukdom.

Stipendium till minne av Nanna Svartz
Pfizers och Reumatikerförbundets stipendium på 50 000 kr till minne av Nanna Svartz gick i år till Elisabet Svenungsson, docent och överläkare på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna.

Elisabet har under åtminstonde 20 år ägnat sin forskning åt den reumatiska inflammatoriska systemsjukdomen SLE, systemisk lupus erythematosus, och särskilt då koppling till ökad risk för hjärt- kärlsjukdom. Genom hennes forskning har nya riskfaktorer kommit i dagen och hon arbetar nu med att försöka förstå hur dessa fungerar på molekylär nivå. Hon arbetar på ett sätt som innebär stor respekt för patienterna och har ett stort samarbete med dessa.

Vårdforskningsstipendium
Björn Sundström, medicine doktor, fysioterapeut och kostvetare fick den 23 november ta emot Reumatikerförbundets Vårdforskningsstipendium på 25 000 kr.

Björn Sundström är fysioterapeut och kostvetare och verksam på Norrlands Universitetssjukhus i Umeå. Han forskar kring kostens betydelse för och påverkan på en reumatisk sjukdom. Han har forskat och presenterat betydelsefulla rön om kost och livsstilsfaktorer och de båda reumatiska diagnoserna Ankyloserande spondylit (AS)och Reumatoid artrit (RA). Han kan sägas bedriva verkligt patientnära vårdforskning.

Läs mer om detta här.