Gunhild Stordalen intervjuas av Sveriges Radios Bibbi Rödöö. Bildkälla: VG.no Foto: Maja Suslin, NTB SCANPIX

Försöker rädda världen - nu måste hon rädda sig själv

Sverigeaktuella Gunhild Stordalen har en tuff sjukdomshistoria bakom sig och är just nu mitt i ännu ett svårt återfall i sin livshotande reumatiska sjukdom, Systemisk Skleros. Nu berättar hon öppenhjärtligt om sin svåra tid, och den som kanske är kvar.

"Jag är läkare, miljöförkämpe, fru till en miljardär. Men först och främst är jag ledare för EAT, en organisation som försöker att rädda världen. Men de nästkommande månaderna måste jag försöka att rädda mig själv."

Med de orden inleder Gunhild Stordalen sitt program i Sveriges Radios Sommar i P1.
För de flesta är hon mest känd som fru till Petter Stordalen, en norsk miljardär och hotellstorägare som också äger många hotell i Sverige. Hon är också president för miljöorganisationen EAT.
Sedan hösten år 2014 har hon också kommit att bli känd för sin envisa kamp mot sin svåra, och livshotande, reumatiska systemsjukdom som heter Systemisk Skleros, även kallad Sklerodermi. Det var just hösten 2014 hon fick sin diagnos, och fick då också en helt ny experimentiell behandling där friska stamceller tas ut ur kroppen och fryses ner. Sedan blev hon bättre, fram till i höstas då sjukdomen kom tillbaka med full kraft igen.
Den här gången är hon plågsamt medveten om att det kanske snart är slut för henne. Till norsk radio säger hon att "När du får besked om att du kanske har ett bäst-före datum att förhålla dig till, så blir du mer medveten om vad gör i din vardag, och vad du värdesätter att använda tid till".

Sveriges Radios beslut att låta Gunhild Stordalen vara en av årets endast 60 utvalda sommarpratare har uppmärksammats stort i Norge, och det med rätta kan man väl säga. Det är aldrig fel att någon berättar för en så stor lyssnarskara om en svår reumatisk systemsjukdom som Systemisk Skleros (Sklerodermi). Hennes eget levnadsöde visar också med tydlighet varför det fortfarande finns så stort behov av forskning på sådana reumatiska sjukdomar.

Vill du göra en insats? Då kan du ge en gåva till reumatikerfonden till forskning på reumatiska sjukdomar. Läs mer på reumatikerförbundets webbplats här.

Källa: nrk.no, och vg.no

2016-06-13