Framgångar för projektet 'Koll på läkemedel'

För att minska äldres (80+ år) användning av olämpliga läkemedel drogs projektet 'Koll på läkemedel' igång år 2008. Nu har man presenterat en aktuell rapport från år 2015.

Läkarnas förskrivning av läkemedel som är olämpliga för äldre (80+) har minskat från 31 procent till 17,9 procent från år 2010 till år 2015. En stor framgång för PRO, SPF Seniorerna och Apoteket AB som i Koll på Läkemedel arbetat för att minska andelen olämpliga läkemedel hos äldre sedan 2008.

Koll på Läkemedel har sedan 2008 arbetat för att minska användningen av olämpliga läkemedel hos personer över 80 år. Den senaste statistiken visar att arbetet gett resultat och att andelen olämpliga läkemedel till äldre minskat successivt sedan år 2010. En starkt bidragande orsak till den positiva trenden är att kommuner och landsting också tagit frågan på allvar och under de senaste åren arbetet med att förbättra både läkares förskrivning av läkemedel och läkemedelsanvändningen för äldre.

Läs pressmeddelandet här.

Läs mer om 'Koll på läkemedel' här.

Källa: Apoteket AB

2016-04-17