Medborgarhuset i Eslöv. Foto: A-M T

Framtidens vård är här - i Eslöv

I skånska Eslöv siktar kommunens vårdpolitiker på att Eslöv skall ligga vårdteknologiskt i framkant år 2018. I dagarna anordnades för andra året i rad en kvalitetsmässa för kommunens vårdpersonal, där de bland annat fick se ny teknologi anpassad för vården, det berättar tidningen Skånska Dagbladet.

För andra året i rad har Eslövs kommun anordnat en kvalitetsmässa för sin personal. I Medborgarhuset samlades vårdpersonal från Eslöv för att bland annat se på ny teknologi som kan förbättra vården för Eslövsborna. Det är ett led i den politiska inriktningen mot att Eslöv år 2018 skall vara i framkant teknologiskt i vården.

Vårdpersonal fick bland annat se en spinnande robotkatt, bebissimulatorer, en matningsrobot och hemtjänst via Skype i form av en datorskärm på hjul. Robotkatten - som kan jama, spinna och andas - kan användas för att lugna patienter på ett demensboende. Bebissimulatorerna ser naturtrogna ut och måste matas, tröstas och bytas blöja på. De kan inom LSS-verksamheten till blivande föräldrar som kan ha svårt att sköta om barn. Den rullande datorskärmen med kommunikation via Skype kan användas i hemtjänsten exempelvis för handledd medicinering, där patienten samtidigt som den har kontakt med personal via Skype tar sin medicin.
Annan bra teknik är nyckelfria lås som låses via mobilen. Mindre antal nycklar för hemtjänsten att hantera och bättre säkerhet för personalen. Personer med ADHD kan få hjälp genom appar på mobil och surfplatta, exempelvis för kom-ihåg och planering av vardagen.

Kommunen beräknade att drygt 600 av cirka tusen medarbetare skulle besöka mässan under de två dagar den hölls.

Läs artikel om detta här.

Källa: Skånska Dagbladet

2016-03-10