Frisk i vinter med D-vitamin

När mörkret och kylan lägrar sig kommer förkylningen ofta som ett brev på posten.

Orsakerna är flera, vi är mycket inomhus, fler förkylningvirus cirkulerar och en del virus trivs bra i kylan. Under senare år har det fått mer vetenskapligt stöd att vi nordbor ofta har låga D-vitaminnivåer under vinterhalvåret.

Vi är beroende av solen för att kunna bilda D-vitamin, och vi får en del genom maten. För lite är inte bra, men det är inte för mycket heller.

D-vitaminerna hjälper till att stärka vårt immunförsvar, bland annat ökar bildningen av kroppeget antibiotikum som dödar  bakterier och virus. Ett flertal studier visar att personer med låga nivåer av D-vitamin, oftare blir förkylda och kan insjukna i influensa. Idag finns det ett ganska bra vetenskapligt stöd för att rekommendera ett D-vitamin tillskott för de personer som får många förkylningar. Får man en till två förkylningar om året, som är rätt så normalt, då behöver man inte extra vitamintillskott av D-vitamin.

Vi får i oss för lite D-vitamin
  • D-vitamin behövs bland annat för skelettets uppbyggnad och för immunförsvarets funktion.
  • !0 mikrogram/dag är rekommenderat intag av D-vitamin för barn och vuxna upp till 74 år.
    20 mikrogram/dag för äldre personer.
  • Kvinnors intag ligger på 6,4 mikrogram/dagoch mäns på 7,6 mikrogram, som är klart under rekommenderat.
  • Bra källor i maten kan vara fet fisk, ägg och mjölkprodukter
  • 80 % av vårt D-vitaminbehov täcks av kroppen egen tillverkning med hjälp av solen.