Frukt och grönt minskar frakturer

Fem portioner frukt om dagen kan halvera risken att drabbas av höftfrakturer. Det visar en hälsostudie som under många år följt 75 000 svenskar.

Att ett högt intag av frukt och grönsaker kan skydda mot hjärt- och kärlsjukdomar är allmänt känt. Nu visar en studie från Upssala universitet att sådan kost även kan minska risken för frakturer.

Under 14 år följdes 75 000 medelålders och äldre män och kvinnor som bland annat fick svara på frågor om sina matvanor. resultatet visade att lårbensbrott var nästan dubbelt så vanligt bland dem som sällan åt grönsaker som blande dem som åt fem portioner om dagen. Ett högre intag än så sänkte inte risken ytterligare.
Mattias Lorentzon, proffesor i geriatrik vid Sahlgrenska akademin och expert på benskörhet är osäker på om den ökade risken beror enbart på avsaknad av grönt på tallriken.

-Man kan se ett samband, men det är inte säkert att det är ett orsakssamban, utan det kan bero på att de har sämre utbildning och lever ohälsosammare allmänt än de som äter mycket frukt och grönt.

Det som talar för ett samband är att frukt och grönsaker är fulla av antioxidanter och mineraler som skulle kunna vara postivt för skelettet. Risken att drabbad av lårbensbrott beror inte bara på hur bra skelettet är, uta på allmäna hälsofaktorer som avgör risken att falla.
-Om man äter frukt och grönt kanske man får bättre muskler och inte ramlar så lätt.
Enligt Mattias Lorentzon är de viktigaste faktorerna som avgör risken för benbrott om man röker, tidigare haft benbrott och framförallt ärftilghet.

-Om mamma eller pappahar haft ett brott på höften har man själv fördubblad risk att bryta sig.
Även motion kan ha viss betydelse för risken för benbrott.

-Indirekt vet vi att motion kan göra så att vi får bättre balans och faller mindre ofta