Fysisk aktivitet är bra för både kropp och själ

På senare tid har forskningen visat på att vi blir smartare av att träna och forskare försöker också att hitta den ultimata träningen. Konditonsträning som löpning och gång är avgörande för att hålla hjärna och kropp i god trim.

Det som händer när man är ute och springer eller promenerar eller på annat sätt är fysiskt aktiv gör att hjärnan får mer blod, blodflödet ökar med 20 %. På lång sikt händer många andra saker i vår hjärna som leder till att organen i kroppen arbetar effektivare.
De flesta vet idag att fysisk aktivitet gör att man mår så mycket bättre. Många upplever också att man blir mer tolerantare mot stress, man minns bättre och man blir mer kreativ. Man fungerar också bättre tankemässigt när man varit fysiskt aktiv.
Fysisk aktivitet ökar kopplingar mellan de olika delarna i hjärnan, då blir hjärnan mer flexibel. De viktigaste kopplingarna man sett är mellan pannlob och tinninglob. Hjärnan lär sig också att hantera stresshormon (kortisol) och hjärnans belöningsämnen (Endorfin, Seratonin och Dopamin) bättre när vi konditionstränar. Det gör oss mer koncentrerade och mindre stressade. I USA såg man på 20 000 kvinnor som följdes under ett decenium att de som var regelbundet fysiskt aktiva hade bättre minne och koncentrationförmåga, och ju mer man var fysiskt aktiv desto långsammare krympte frontalloben. Frontalloben är hjärnan bakom pannan som är sätet för våra mest avancerade mentala förmågor.

Källa: Forskning