Fysisk aktivitet på recept (FaR)

Vill du ha ett recept på fysisk aktivitet?
- tala med din vårdcentral.

Det är inte alltid som läkemedel, som man skulle kunna tro, är den bästa medicinen för att du ska kunna bli frisk och må bättre.
Fysisk aktivitet kan många gånger vara ett komplement till läkemedel eller annan behandling. I dagens samhälle med mycket stillasittande är fysisk inaktivitet en stor riskfaktor och det är viktigt att alla kan erbjudas möjligheten till fysisk aktivitet på fritiden. Det handlar bara om att hitta ett bra och roligt sätt att göra vardagen mer fysisk aktiv.

Du kan få fysisk aktivitet utskrivet på recept
  • Fysisk aktivitet på recept är inte krångligt.
  • Det innebär att en läkare, sjukgymnast, sjuksköterska eller annan legitimerad vårdpersonal helt enkelt ger dig ett recept på fysisk aktivitet. Det är aldrig för sent att börja röra sig - men kanske behöver du hjälp med att komma igång.
  • I samband med att du får ett recept på fysisk aktivitet, får du även råd som ger motivation och hjälp med att hitta en motionsform som passar dina behov, önskemål och förutsättningar.
Det finns aktiviteter  som passar alla
  • Runt om i Skåne finns ett stort antal idrottsföreningar och företag som står för den fysiska aktiviteten.
  • Aktiviteterna utövas i grupp eller på egen hand och det handlar främst om motion på lågintensiv nivå, exempelvis gång, stavgång, simning, vattengympa, kom-igång-gympa, lättspinning, qigong, styrketräning, yoga och dans.
Fysisk aktivitet är en effektiv hjälp vid många sjukdomar.
  • Många vetenskapliga studier visar att fysisk aktivitet har ett flertal goda effekter på hälsan både den fysiska och psykiska.
  • Men det handlar också att skapa förutsättningarna för livslång rörelseglädje och stärka dina möjligheter att påverka din egen hälsa genom att du förändrar dina vanor.

"Den bästa aktiviteten är den som blir av"

- Undvik långvarigt stillasittande.
- Motionera så du blir varm och andfådd två till tre gånnger i veckan.

Läs mer om fysisk aktivitet här