Fysisk aktivitet.

Om fysisk aktivitet vore ett 'piller' så skulle det vara världen mest effektiva medicin!

Motion har alltid funnits men vi har försummat att ta vår daglliga dos av den. Oavsett din ålder, så finns det starka vetenskapliga belägg för att fysiskt aktiv kan hjälpa dig att leva ett friskare och gladare liv. Människor som motionerar regelbundet har en lägre risk för många kroniska sjukdomar. Forskning visar att fysisk aktivitet också kan öka självkänsla, humör,  bättre sömn kvalitet och mer energi, samt minska risken för stress och depression.

Med tanke på den överväldigande bevis, verkar det uppenbart att vi alla bör vara fysiskt aktiva. Det är nödvändigt om du vill leva ett hälsosamt och meningsfullt liv i ålderdomen.

Folk är mindre aktiva nu för tiden, delvis på grund av tekniken har gjort våra liv enklare. Vi kör bil eller åker kollektivt. Maskiner tvätta våra kläder. Vi roar oss framför en tv eller datorskärm. Färre människor gör manuellt arbete och de flesta av oss har ett  jobb som innebär lite fysisk ansträngning. Forskning tyder på att många vuxna spenderar mer än sju timmar om dagen sittande på jobbet, på transport eller på fritiden. Personer över 65 år tillbringar 10 timmar eller mer varje dag sittande eller liggande ner, vilket gör dem till den mest stillasittande åldersgrupp. "Tidigare generationer var aktiva mer naturligt genom arbete och kroppsarbete, men i dag måste vi hitta sätt att integrera verksamheten i våra dagliga liv.

Sjukgymnast Emma Swärdh har disputerat. Hennes studier diskuterar hur coaching kan hjälpa sjukgymnasterna och patienterna till välgörande fysisk aktivitet och träning. Det är enkelt säga att träning är bra, men inte lika enkelt att följa rådet. Därför har Emma Swärdh studerat på vilket sätt coaching kan underlätta att patienter startar och upprätthåller en god fysisk aktivitet.

Läs en populärvetenskaplig artikel om hennes avhandling här