Glöm inte sömnen, priotera inte bort den.

Allt fler sover alllt sämre. Sömnproblem är tyvärr ett ökande problem. Många människor är stressade och uppe i varv i dagens samhälle och det påverkar ju såklart sömnen.

Om man sover dåligt mår man också dåligt. Har du sömnproblem kan det på sikt leda till utmattningsdeprission och andra olika sjukdomar. Sömnen är livsviktigt för oss.  Det är då kroppen vilar och återhämtar sig, ditt immunförsvar byggs upp, musklernas stärks, hormoner bildas. Hjärnan bearbetar intryck och lagrar minnen.

Att sova gott är livsviktigt för oss, Det är faktisktiskt den bästa investering du kan gör för din hälsa, så ta dina sämnproblem på allvar och hitta ett sätt att komma till rätta med det.

Stress är en vanlig orsak till sömnproblem, men även sjukdom, värk, snarkning, rastlösa ben. Ofta är det en mix av olika faktorer som ger sömnproblem. Om du stressad kanske det är väldigt lätt att börja slarva med maten.
Många vill ständigt vara uppkopplad och hålla koll på social medier, mejl och nyheter och då tar man med sig både mobil, dator eller din surfplatta i sängen. Sovrummmet är ju faktiskt till för att du ska sova.

Alla kan sova dåligt en natt då och då, men var går gränsen för sömnproblem?
  •  Om du under minst fyra veckor märker att det tar längre än en halvtimme att somna.
  • Om du vaknar många gånger under natten och sover totalt mindre än sex timmar, då har du kommit in ett negativt mönster.
  • Då behöver du ta kontakt med din primärvårdsläkaren som kan hjälpa dig att då behandla dina sömproblem.