God natt och sov riktigt, riktigt gott.

Tips för dig som har problem med sömnen.

Vi har alla varit med om det någon gång. Det är alldeles omöjligt att somna.
Man ligger och vrider och vänder på sig och klockan hinner bli både tre och fyra innan man till sist somnar.

VARFÖR MÅSTE VI SOVA?
ÄR DET INTE BARA BORTKASTAD TID?
  • Kroppen behöver vila och tid för att återhämta sig. Sömn är kroppens sätt att spara energi, att hämta nya krafter. Utan sömn skulle vi inte överleva.

HUR MÅNGA TIMMAR BEHÖVER MAN SOVA FÖR ATT VARA UTVILAD?

• Det skiljer från individ till individ. En del av oss behöver sova mer, andra lite mindre. Vanligtvis behöver en vuxen människa sova 7-9 timmar per natt för att må bra och vara utvilad.

HUR FUNGERAR KROPPENS SÖMNKLOCKA?

• De flesta av oss är vanemänniskor. Vi går och lägger oss vid ungefär samma tid varje kväll och går upp vid ungefär samma tid varje morgon. När klockan visar att det börjar bli dags att gå och lägga sig, känner kroppen av detta och vi blir trötta.
  • Sömnen kan liknas vid ett bankkonto som vi sätter in och tar ut på. Har vi varit uppe ett par timmar längre än normalt behöver vi också vanligtvis sova ett par timmar längre nästa natt för att känna oss pigga och utvilade.
VAD SKA MAN GÖRA OM MAN HAR SVÅRT ATT SOVA?
  • Först och främst ska man försöka att inte stressa upp sig. Det kan visserligen vara lättare sagt än gjort när man vet att man ska iväg på ett viktigt möte eller har en ansträng- ande dag på jobbet framför sig. Det är helt naturligt att ibland ha svårt att somna.
  • En sömnlös natt är ingen katastrof. Det är något som drabbar alla. Oftast beror det på att vi har svårt att koppla av därför att vi under en period är stressade eller oroliga.
  • Fortsätter problemen är det naturligtvis viktigt att försöka ta reda på orsaken till varför man har svårt att sova.

VILKEN ÄR DEN VANLIGASTE ORSAKEN TILL SÖMNPROBLEM?

• Den i särklass vanligaste orsaken till att vi har svårt att somna på kvällen är att vi tar med oss våra bekymmer i sängen. Det kan vara saker som har med jobbet att göra, relationsproblem, kärleksbekymmer eller ekonomiska bekymmer, helt enkelt att vi har det jobbigt i livet.
STÄMMER DET ATT KVINNOR HAR MER SÖMNPROBLEM ÄN MÄN?
  • Ja, framför allt kvinnor i övergångsåldern. Sömnproblem är ofta en del av de s k klimakteriebesvären.
  • Trots att vi vet att det är så, är orsakerna till kvinnors sömnproblem undersökta i mindre omfattning än männens sömnproblem. Här behövs det mer forskning.

FINNS DET SJUKDOMAR SOM PÅVERKAR SÖMNEN?

• Det finns många sjukdomar eller besvär som påverkar vår sömn. Framför allt olika smärtillstånd, ledvärk eller ryggont är vanliga orsaker till störd sömn. Även psykiska sjukdomar som depressioner påverkar sömnen, liksom demenssjukdomar. Men det är också viktigt att komma ihåg att det normala åldrandet påverkar sömnen och sömnkvaliteten.