Gör det ont när du tränar?

Hur är det egentligen, skall det göra ont när man tränar? Viss sorts smärta kan accepteras, men vilken typ av smärta är då inte acceptabel?

När du tränar kan det ibland göra ont i muskler eller leder. Viss smärta kan man få utan att man behöver bli orolig för det, medans annan smärta inte borde finnas där.

Värkande muskler som kan kännas ömma, trötta muskler helt enkelt, beror ofta på en mild typ av inflammation, eller så kallade mikro-bristningar i dina muskler eller senor. När du sedan vilar dig och återhämtar dig efter träningen så reparerar musklerna dessa bristningar och så kan musklerna växa i storlek och styrka. Det är så kroppen reagerar när musklerna får arbeta hårt. Det är alltså helt normalt och inget att oroa sig över. Var inte rädd att fortsätta träna för att du fått sådan värk, för fysisk aktivitet kan rentav mildra smärtan.

Men om det är en stark, skärande eller ihållande smärta, det gör riktigt riktigt ont alltså, då är det något annat. Smärta representerar skador, och kommer som ett resultat av att ha överbelastat eller stressat en muskel eller sena. Det har blivit en sträckning. Får du riktigt ont av fysisk aktivitet då lägger du för hög belastning på dina muskler eller senor. Du får ont därför att kroppen vill att du slutar, kroppen vill säga dig någonting och det bästa är att lyssna på den. Det är dags att låta muskeln eller senan vila så att den kan läka. Men bli fördenskull inte helt passiv, utan fortsätt med ett visst mått av rörelse. Det kan också hjälpa att lägga på värme eller is. Du kan ta anti-inflammatoriska tabletter, men kom ihåg en sak: inflammation är kroppens sätt att läka skador, så du vill nog helst inte att den försvinner helt.
Händer det ofta, kan det vara läge att be en läkare titta på det.

När du tränar så gå inte ut för hårt i början, börja med lägre intensitet och arbeta dig uppåt vartefter. Glöm inte heller bort att dricka tillräckligt med vätska, och att stretcha både innan träning och efteråt.

*Fritt skrivet efter originalartikel på engelska.

Källa: clevelandclinic.org

2016-06-10