Gör vården vad den kan för patienter med osteoporos?

Sjukvården måste sluta att bara titta på när personer får frakturer som med verksamma och billiga läkemedel skulle kunna före­byggas, det skriver företrädare för Riksföreningen osteoporotiker i en debattartikel i Dagens Medicin.

Är det normalt åldrande att personer som är 55 år och över ramlar och bryter ben? De flesta tror det.
Att ha ont i ryggen, att sjunka ihop och bli kortare hör till åldern? Ja, det gör det väl, eller?
Omkring 85 procent av dem som bryter sig får en ny fraktur inom en snar framtid, går det att förhindra? Ja, men inom vården snålas det för mycket på de effektiva och numera rätt billiga mediciner som finns och som kan motverka sådana frakturer. Detta trots att så många som varannan kvinna och var fjärde man över 55 år är berörd. Man uppskattar att så många som en halv miljon av sveriges befolkning lider av sjukdomen benskörhet (osteoporos).

Artikelförfattaren tar sedan uppen del fakta om den sorts vård som personer som kommer in med frakturer får i sverige idag. Och en rad med åtgärder som skulle göra vården bättre för personer med misstänkt osteoporos.

Läs debattartikeln här.

Läs mer om osteoporos på Reumatikerförbundet här

Källa: Dagens Medicin

2016-03-17