Håll händerna igång med enkla råd och övningar

Våra händer är mycket viktiga för oss alla eftersom vi alltid behöver använda dem. Därför behöver de hållas smidiga och starka. Det kan man göra genom enkla övningar och några goda råd.

Vi är mycket beroende av våra händer och använder dem mycket till vardags. Därför är det viktigt att hålla sina händer smidiga och starka, genom att träna styrkan i händernas muskler och rörligheten i handlederna. Att göra det kan förebygga och minska smärtor från fingrar eller händer, och medföra att du kan fortsätta använda dina händer som du brukar.

Några goda råd
  • Om du har smärta i handen, bör du se till att du inte spänner dig eller kompenserar för det i exempelvis skuldror och nacke. I annat fall kan smärta uppstå även där.
  • Med smärta i händer eller fingrar, kan även helt alldagliga saker som att vrida ur en disktrasa, öppna en burk eller skära upp ett bröd, göra riktigt ont. Som tur är finns det olika sorters hjälpmedel man kan använda, och som avlasta smärtande leder och göra vardagen lite lättare.
    Hjälpmedel kan man få genom sin kommun, ofta då genom en arbetsterapeut. Man kan idag också själv hitta och köpa bra hjälpmedel, i handeln eller i hjälpmedelsbutiker.
  • Vid svårare besvär, exempelvis om man är mycket instabil i en led, kan man behöva en handskena/ortos till att ge stöd åt en smärtande hand eller finger. Det rekommenderas att man samtalar med sin läkare om detta är relevant, och om så är fallet, vilket stöd skenan/ortosen skall ge.

Några handträningsövningar

Här följer några övningar som kan öka styrkan och rörligheten i händer och fingrar.

• Håll en mjuk boll, ett tjock garnnysta eller liknande i handen.
    Kläm och släpp omväxlande.
    Vänd under övningens gång runt bollen/nystat i handen.
  • Sitt så att underarmen har stöd mot en bordskiva.
    Håll handen på högkant, det vill säga så lillfingret ligger an mot bordet.
    Böj figrarna så du startar de yttre lederna, fortsätt med mellanlederna och sedan innersta lederna. Avsluta med att stänga handen så mycket det går.
    Sist, sträck ut handen och fingrarna så mycket som möjligt.
  • Sitt med underarmen stödd mot en bordsskiva.
    Håll handen på högkant, det vill säga så lillfingret ligger an mot bordet.
    För tumspetsen till pekfingerspetsen, undvik att pressa ihop hårt.
    Sträck ut fingrarna. Gör på samma sätt med de andra fingrarna.

Fritt skrivet efter orginalartikel på danska. Läs den här

Källa: Gigtforeningen i Danmark

Ovan finns några filmer med övningar för handträning. Producerade av Gigtforeningen