Har du koll på 'generika' och 'biosimilarer'?

Det talas emellanåt om läkemedelskopior, 'generika' och nu också 'biosimilarer'. Och vad är skillnaden på de 'vanliga' läkemedlen och de 'biologiska'? Här försöker vi förklara detta och göra det förståeligt.

Läkemedelskopior, biologiska läkemedel, 'generika' och 'biosimilarer'

Det är skillnad på hur ett 'vanligt' läkemedel och ett biologiskt sådant är uppbyggt.
Det 'vanliga' läkemedlet är kemiskt uppbyggt, är väldefinierat och går att skapa en exakt identisk kopia av. Detta kan andra läkemedelsföretag göra när patentet för originalläkemedlet har löpt ut. Dessa kopior kallas 'generika', på apoteket ofta kallat 'likamedel'.
Ett 'biologiskt läkemedel' är inte kemiskt utan just biologiskt, det bygger på levande cellmaterial. Celler har en naturligt inneboende förmåga att kunna förändras, mutera. Det går därför inte att skapa en exakt identisk kopia av ett sådant läkemedel. När patentet har löpt ut för ett biologiskt originalläkemedel kan man därför inte göra annat än 'nästan identiska' kopior av detta. Dessa kopior kallas 'biosimilarer'. Mer information om vad biosimilarer är kan du hitta här.

i korthet:

• 'Vanliga', det vill säga kemiska, läkemedel kan kopieras exakt. Kopian är identisk med originalet, och kallas 'generika'. Original och kopia innehåller samma verksamma substans, och läkemedlen har exakt samma verkan. Resultatet blir ett preparat som kan sägas vara samma läkemedel som originalet..
  • Biologiska läkemedel är levande cellmaterial, och kan inte kopieras exakt. Kopian kan bara bli 'nästan identisk' med originalet. En sådan kopia kallas 'biosimilar'. Original och kopia innehåller samma verksamma substans men behöver inte ha exakt samma verkan. Resultatet blir ett annat läkemedel än originalet.

Källa: Läkemedelsinformation LIF

2016-04-19