Har du utnyttjat det regionala tandvårdsstödet?

Drygt 7000 personer beräknas ha rätt till det regionala tandvårdsstödet, men endast 1400 har utnyttjat det. Därför drar Region Skåne igång en informationskampanj för att hitta resten. Elva olika diagnoser ger rätt till stödet, däribland Reumatoid artrit (RA), SLE, och Sklerodermi.

Elva olika diagnoser kan ge rätt till det regionala tandvårdsstödet. Ibland dessa finns Reumatoid artrit (RA), Systemisk lupus erythematosus (SLE), och Sklerodermi.

Regionala tandvårdsstödet infördes år 2013, och utifrån Skånes befolkningsmängd bör det enligt Region Skåne finnas runt 7 000 personer som har rätt till tandvårdsstödet. Men många har inte utnyttjat det, kanske för att de inte vet att de har rätt till det. Det betyder att många betalar för tandvård som de egentligen skulle få gratis.
Stödet gör att bastandvården räknas som sjukvård, det vill säga kostnaderna för tandvården ingår i högkostnadsskyddet. Det gör att en undersökning, lagning eller rotfyllning görs utan kostnad, när patientens samlade sjukvårdskostnader under ett år kommit över 1100 kronor.

Patientens läkare behöver fylla i en blankett och skicka in till regionens centrala förvaltning för att patienten ska kunna få ett kort utfärdat som ger honom eller henne rätt till tandvårdsstödet.

Region Skåne ska nu starta en informationskampanj för att öka kunskapen om stödet. Det handlar om informationsmaterial till väntrum, affischer till sjukvårdens personalrum och besök hos vissa läkare. Även brukarorganisationerna ska få information.

Diagnoserna som kan ge rätt till regionala tandvårdsstödet
  • Svår psykisk funktionsnedsättning
  • Parkinsons sjukdom
  • Multipel skleros (MS)
  • Cerebral pares
  • Reumatoid artrit
  • Systematisk lupus erythematosus
  • Sklerodermi
  • Amylotrofisk lateral skleros (ALS)
  • Orofacial funktionsnedsättning
  • Symptom som kvarstår 6 månader efter det att personen har fått hjärninfarkt eller hjärnblödning (stroke)
  • Sällsynt diagnos med orofaciala symptom eller med stora svårigheter att sköta sin munhygien eller genomgå tandvårdsbehandling.

Lyssna om detta här.

Källa: Sveriges Radio P4 Malmöhus

• Kontakta din reumatolog, som kan hjälpa dig med ett Läkarintyg för det krävs, som behövs som underlag för beslut till regionalt tandvårdsstöd.
  • När läkarintyg godkänts av landstinget får man ett blått tandvårdskort.
  • Vid reumatoid artrit (RA) Smärta, stelhet och leddestruktion med felställningar, gör att man kan ha problem att gripa, vilket kan medföra stora svårigheter att själv sköta munhygienen. Även käkleden kan bli skadad. Inflammation i käkleden kan medföra smärta och nedsatt rörelse/gapförmåga.
  • 3 år sedan Permalänk

Jag har RA och undrar om alla med RA har rätt till detta stöd?

• 3 år sedan Permalänk

Kontakta din reumatolog, som kan hjälpa dig med ett Läkarintyg för det krävs, som behövs som underlag för beslut till regionalt tandvårdsstöd, När läkarintyg godkänts av landstinget får man ett blått tandvårdskort. Smärta, stelhet och leddestruktion med felställningar, gör att man kan ha problem att gripa, vilket kan medföra stora svårigheter att själv sköta munhygienen. Även käkleden kan bli skadad. Inflammation i käkleden kan medföra smärta och nedsatt rörelse/gapförmåga.