Hjälp ditt naturliga försvar

Med den mörka årstiden följer ofta förkylning och influensa. Du kan stärka ditt immunförsvar genom att sova gott, motionera och rör på dig regelbundet och inte minst - frossa i färgglad och näringsrik mat.

Immunförsvarets uppgift är att skydda oss från virus-och bakterieangrepp, med hjälp av ett yttre och ett inre infektonsförsvar. Till det yttre hör bland annat huden och slemhinnorna. Vårt inre försvar är olika varianter av de vita blodkropparna.
Ditt immunförsvar påverkas av hur du lever. Det sämsta du kan göra är att stressa, röka, dricka för mycket alkohol och äta näringsfattig mat.
Se i stället till att röra på dig och äta varierat. Då ökar du dina chanser att få i dig antioxidanter som är kroppens bästa skydd mot fria radikaler. Dessa bildas när syre omsätts i kroppen. För det mesta omvandlas de snabbt till ämnen som är mindre skadliga, men kan i stora mängder försvaga ditt immunförsvar vilket kan leda till infektioner och inflammationer. Antioxidanter tillverkas i kroppen men finns även din kost. Exempel på sådana är flavonoider, som bland annat finns i grönsaker, frukt, bär te och vin. Många vitaminer är antioxidanter, framförallt bör du få i dig i vitaminernas A, C och E. Andra källor är fettsyror från fet fisk som makrill och lax.

Kroppen blir dessutom bättre på att bilda anioxidanter om du äter mat som är rik på protein och mineraler som till exempel som selen, koppar och zink. Exempel på sådan mat är skaldjur, ägg, nötter och baljväxter.