Hjälpmedelsbutik Helsingborg invigning

Nytt butikskoncept i Helsingborg:
Hjälpmedel för äldre, funktionshindrade – och vanligt folk!

På torsdag, den 3 september, öppnar ett nytt litet varuhus på Berga industriområde i Helsingborg. Hjälpmedelsteknik Helsingborg på Lilla Garnisonsgatan 29, mittemot Biltema, kommer att sälja allt från senaste modellen av el-scootrar till moderna seniorfåtöljer, praktiska hjälpmedel för kök och badrum – och allt däremellan. En mängd produkter som inte bara äldre eller funktions- och rörelsehindrade personer har behov av utan massor av folk i vardagen.

– Vi vill bidra till ökad livskvalitet, bibehållen och förbättrad hälsa och en enklare vardag för många, säger Magnus Sköld, vd, som tillsammans med sin fru Karin är initiativtagare till den nya butiken. På torsdag blir det fullt av aktiviteter från 10 på förmiddagen till kl. 19 på kvällen.

Allt under samma tak
Det unika med satsningen i Helsingborg är så många praktiska hjälpmedel på samma plats – under ett och samma tak. Det vanliga är att man får gå till en mängd olika specialbutiker för att hitta denna typ av produkter. Om man alls hittar dem. Ofta behövs också en utredning och förskrivning från offentlig vård och omsorg för att få tillgång till hjälpmedlen. Nu kommer de att finnas tillgängliga för alla som har behov och intresse.

Invigningsprogram, Helsingborg
Butiken invigs på torsdag eftermiddag av kommunalrådet Anna Jähnke (m) som klipper bandet kl. 15.30. Därefter blir det jazziga tongångar med Katarina Jakobsson och Kalle Norrestam, två Helsingborgsbaserade musiker som har spelat med bl.a. Claes Janson, Svante Thuresson, Roger Pontare och Peter Lundblad.

Men redan från kl. 10:00 den 3/9 ges möjlighet att testa och pröva olika produkter och möta experter i butiken. Det gäller även andullationsterapi som kommer vara ett stående erbjudande hos Hjälpmedelsteknik Helsingborg. Andullationsterapi är en massageform som används av bl.a. fotbollslaget Real Madrid och Tysklands Olympiska Kommitté i arbetet med att få idrottsmännen och -kvinnorna att slappna av och komma ner i varv efter hård anspänning.

Fri möteslokal
Magnus Sköld berättar också att Hjälpmedelsteknik Helsingborg kommer att ha en konferenslokal i anslutning till butiken som föreningar och organisationer kan boka kostnadsfritt.
– Det finns så många föreningar och organisationer för t.ex. olika patientgrupper, pensionärer och andra specialintressen inom vårt område – och alla har inte gott om pengar eller en naturlig mötesplats. Vi vill kunna erbjuda dem en fri möteslokal. Det enda vi begär i gengäld är att få berätta lite om Hjälpmedelsteknik och vad vi har att erbjuda, säger Magnus Sköld.

Hjälpmedelsteknik Helsingborg drivs av Help4you Sweden AB i Helsingborg där Magnus Sköld är VD och hustrun Karin Sköld butikschef. Butikskonceptet kommer från Hjälpmedelsteknik Sverige AB i Lomma, som har en av landets största privata butiker, näthandel och även är leverantör av hjälpmedel till kommuner, landsting och privata vårdgivare.

Personligt engagemang
– Jag har en bakgrund i dagligvaruhandeln, bl.a. inom ICA, berättar Magnus Sköld. Men jag brinner för denna affärsidé mer än för något annat tidigare, säger han.
– Jag har personer i min bekantskapskrets och i nära familj som har funktionsnedsättningar och sjukdom. Jag vet vad det betyder att ha tillgång till de hjälpmedel som faktiskt finns på marknaden men är svåra att få tag på som vanlig konsument – och utan att nödvändigtvis gå igenom den prövning och procedur som kommuner och landsting kräver – med all respekt för det, säger Magnus Sköld.

Webbsida:

Adress:

Lilla Garnisonsgatan 29, 254 67 Helsingborg
(Berga industriområde, buss 2 och 22 hållplats Kanongatan)