Hon sommarpratar om miljöengagemang och kampen mot sin reumatism

Gunhild Stordalen från Norge är en av de som kommer höras i Sveriges Radios program Sommar i P1. Där kommer hon att berätta om sin kamp för miljön och mot sin reumatiska sjukdom - Systemisk Skleros.

Fast hon är mitt uppe i en tuff behandling mot sin reumatiska systemsjukdom är hon nu i Sverige för att öppningstala vid organisationen EATs miljöforum i Stockholm måndagen 13 juni 2016. Utöver det har hon också spelat in sitt radioprogram som kommer sändas nu i juni av Sveriges Radio.

"Jag är läkare, miljöförkämpe, fru till en miljardär. Men först och främst är jag ledare för EAT, en organisation som försöker att rädda världen. Men de nästkommande månaderna måste jag försöka att rädda mig själv."
De orden säger Gunhild Stordalen i inledningen till sitt sommarprogram.
Hon är mest känd som fru till Petter Stordalen, en norsk hotellstorägare som också äger många hotell i Sverige, och som president för organisationen EAT. Men på senare tid har hon också kommit att bli känd för sin envisa kamp mot en svår reumatisk systemsjukdom som heter Systemisk Skleros, även kallad Sklerodermi.

Gunhild har sedan hon var en liten flicka alltid haft ett brinnande intresse för miljöfrågor, något som idag handlar om hur vi människor förstör vår jord och vad som kan göras för att minska denna miljöpåverkan. Därför blev hon aktiv inom organisationen EAT som hon nu är ledare för.

Som en av endast 60 utvalda personer har Gunhild Stordalen i år valts ut att få leda ett avsnitt av Sveriges Radios populära sommarprogram Sommar i P1. Hennes program kommer att sändas den 28 juni 2016.*
För sin reumatiska sjukdom får hon regelbundet starka cellgiftsbehandlingar och hon har även fått experimentiell behandling, som gick ut på att ta ut friska stamceller från kroppen och sedan frysa ner dessa. Direkt efter att hon gjort vad hon skall i Stockholm blir det tillbaka till sjukhus i Norge för fortsatt behandling.

Läs en artikel från Norsk Radio (NRK) om detta här. (på norska)

Källa: NRK, nrk.no , och vg.no

2016-06-12

* Gunhild Stordalens program sänds den 28 juni, vilket är precis dagen innan den Internationella Sklerodermidagen infaller den 29 juni 2016. Internationella Sklerodermidagen är en dag för att uppmärksamma denna reumatiska systemsjukdom världen över.

Redigerad 2016-06-13