Hur man klarar av stress

Stress aktiverar kroppens eget larmcental. Hormoner frigörs, vilket ökar andningen och hjärtrytm och får blodtrycket att stiga. Mer blod pumpas ut till musklerna och dessutom mer glukos i blodomloppet. Den här reaktionerna förbereder kroppen på stresorer, alltså sådana saker som gör dig stressad.

När en stressor försvinner återgår kroppen till sitt normalläge. Men om den skulle bli långvarig kan det leda till att du hela tiden är spänd och orolig , ungerfär som en motor som går på högvarv. Därför är det viktigt för både den fysiska och psykiska hälsan att man försöker att lära sig att hantera sin stress. Stressen i sig själv är inte skadlig.

Dessutom skiljer sig människor åt i lynne och hälsa, så det som stressar en person kanske inte alls stressar någon annan. Om din vardag gör dig spänd att du inte kan slappna av eller svårigheter att hantera oväntade situationer, då kan det vara dags att göra något.

Vad kan göra dig stressad?
  • Ovisshet
  • Ett pressat schema
  • Konflikter
  • En traumatisk upplevelse
Hur har stressen påverkat dig?
  • Fysiska sjukdomar
  • Känslomässig utmattning
  • Sömnproblem
  • Depression
  • Försämrade relationer
  • Berätta hur du känner dig för någon du har förtroende eller en nära vän. Stödet från nära och kära ger ett fortlöpande skydd mot stressrelaterade sjukdomar.
  • Slösa inte en massa känslomässig energi på att ständigt måla upp värsta tänkbara scenario.
  • Vardagen med pendlande, arbete studier och ansvar för barn och äldrande föräldrar kan verkligen orsaka stor stress.
  • Försök att ta dig tid med att varva ner och tänk på att du får den vila du behöver. Gör inte ditt liv mer komplicerat än nödvändigt.