Psoriasis är inte bara en hudsjukdom. Bild: Photos.com

Icke fullt utvecklade inflammationer gör hudpsoriasis till psoriasisartrit

Tyska forskare tror sig ha hittat en viktig faktor som kan hjälpa läkare att identifiera vilka patienter med hudpsoriasis som kommer att utveckla psoriasisartrit (PsA), det berättar Rheumatology News. Det handlar bland annat om icke fullt utvecklade inflammationer.

Forskarna har funnit att psoriasis i huden drabbar fler människor än som drabbas av artrit. Det gör att de ställer sig frågan om det är så att personer som lider av psoriasis i huden utan ledpåverkan, som alltså inte har psoriasisartrit (PsA), verkligen inte har någon inflammation i sina leder, eller om det snarare är så att dessa kan ha inflammationer men som inte kan upptäckas.
Enligt en ny studie är det större risk för patienter med hudpsoriasis där det finns symtom på artralgi och där tecken på subklinisk inflammation - det vill säga inte fullt utvecklad inflammation - kan påvisas vid magnetröntgen-undersökning, att deras hudpsoriasis utvecklas till psoriasisartrit (PsA). ända upp till 56% av dessa patienter utvecklade Psoriasisartrit inom ett års tid efter undersökningen.
Forskningen har publicerats i den vetenskapliga tidskriften "Annals of the rheumatic diseases".

Läs artikeln här. (på engelska)