Inflammation i kroppen påverkar humöret

Visst kan reumatisk sjukdom göra att man mår psykiskt sämre, med sämre humör. Men nu visar forskning att det inte är det enda, det verkar nämligen som om själva inflammationen i kroppen ökar risken för depression, det uppger danska Reumatikerförbundet, Gigtforeningen.

Om du lever med en reumatisk sjukdom känner du säkert till fysiska begränsningar, stelhet, smärtor och trötthet. Allt detta är fullt tillräckligt för att man skulle få ett sämre humör. Men det är inte bara själva symtomen som påverkar psyket.

Nya studier har visat att själva inflammationen i sig ökar risken för depression, det har danska forskare kommit fram till efter att ha studerat uppgifter om 73.000 danskars CRP-nivå i blodet - det vill säga mängden inflammationsprotien i blodet - och deras förbrukning av antidepressiva mediciner. Då visar det sig att personer med högre CRP hade en större förbrukning av antidepressiv medicin och fler inläggningar på grund av depression, än vad studiedeltagare med lägre CRP-nivå hade.
Nu återstår det att också finna själva mekanismerna bakom detta samband mellan inflammation och depression, för det vet man däremot ännu inte. När man kommit på detta finns det möjligheter att kunna ta fram nya behandlingsmöjligheter för alla dem som är berörda av reumatisk sjukdom tillsammans med depression.

Fritt översatt och skrivet efter originalartikel på danska.

Källa: Gigtforeningen.dk

2016-05-03