Informatörsutbildning 15-16 september

Intresseanmälan till informatörsutbildning 15-16 september i Ronneby
för er som vill bli informatörer inom Reumatikerförbundet.

Informatörsverksamheten i Reumatikerförbundet växer och gör nytta i många sammanhang och det är så roligt. Det finns många olika situationer i vår organisation där vi har nytta av informatörer. Samverkan i patientskolor är ett viktigt sådant sammanhang som vi i Reumatikerdistriktet Skåne satsar på.

Lite mer om medverkan i patientskolor.

I patientskolan samverkar primärvården och Reumatikerdistriktet Skåne för att tillsammans underlätta för människor med artros/långvarig smärta. Det är ett samarbete som gynnar alla inblandade.

Målsättningen med dessa patientskolor är att de kunskaper och erfarenheter som där skapas, tillsammans med fysisk träning, skall ge deltagarna en övergripande, långsiktig och kontinuerlig behandling och därmed ökade möjligheter att leva ett bra liv trots sjukdom.

Samverkan mellan primärvården och Reumatikerdistriktet består i att en informatör från distriktet är med vid ett tillfälle under patientskolan.

Är du utåtriktad? Har du kommit en bra bit på väg när det gäller att hantera din egen sjukdom? Gillar du att leda diskussioner? Du bör vara aktiv och se nyttan med träning! Då är du personen vi söker och behöver.

I rollen som informatör i en patientskola ingår att initiera och leda samtal om att leva med en kronisk reumatisk sjukdom och att vara det ”goda exemplet”. Man informerar också om ”sin” förening och vad den kan erbjuda.

Syftet med informatörsutbildning är att ge en plattform, kunskap och verktyg för Reumatikerförbundets informatörer.

Själva utbildningen till informatör är på två dagar och under dessa dagar arbetar man framför allt med rollen och hur man ska medverka som informatör samt får lite kunskap om vad en patientskola är.

Utbildningen och eventuell övernattning är kostnadsfri och Reumatikerdistriktet står för resekostnaden. Ersättning för förlorad arbetsförtjänst får du om du lämnar ett intyg från din arbetsgivare.

Blir du intresserad anmäl dig då SENAST den 17 augusti

Reumatikerdistriktet Skåne