Informatörsutbildning i Västerås 20-21 september 2014

Intresseanmälan till informatörsutbildning för er som vill bli informatörer inom Reumatikerförbundet

Nästa informatörsutbildning blir i Västerås lör-sön 20-21 september

Det finns platser över och är du intresserad ska du omedelbart kontakta kansliet på Reumatikerdistriktet i Skåne (Anette eller Christer).
Ring 046 – 18 84 48 eller skicka ett mejl till  så hjälps vi åt att ordna en anmälan.

Ni får gärna köra med egen bil eller åka tåg. Det går även att flyga till Västerås (Skavsta) för er som bor långväga ifrån (utnyttja eventuella rabatter du har). Naturligtvis får de som kommer långt ifrån en övernattning fredag till lördag också. Reumatikerdistriktet står för reskostnader men det är först till kvarn som gäller ifall anmälningarna blir många! Reumatikerförbundet står för allt annat (t.ex. förlorad arbetsförtjänst).

Kursen blir på Scandic hotell i Västerås och den börjar ca 09:00 på lördagen och slutar mellan 15:00-16:00 på söndagen.

Läs mer om Scandic Hotell här
Så här hittar du dit se karta

Vi vet att denna förfrågan kommer i senaste laget men ville ändå göra reklam för en viktig verksamhet i reumatikerorganisationerna.

Läs nedan om lite mer information gällande informatörsverksamheten m.m.

Informatörsverksamheten i Reumatikerförbundet växer och gör nytta i många sammanhang och det är så roligt. Det finns många olika situationer i vår organisation där vi har nytta av informatörer. Samverkan i patientskolor är ett exempel på ett sådant sammanhang, att ha ett annat språk och på det viset kunna finnas som informatör kan vara ett annat, att vara till hjälp i andra utåtriktade sammanhang i din förening är ett tredje och så vidare. Möjligheterna är många. Under utbildningen kommer du att få frågan i vilket sammanhang du vill verka.
Lite mer om medverkan i patientskolor.
I patientskolan samverkar primärvården och lokala reumatikerföreningar för att tillsammans underlätta för människor med artros/långvarig smärta. Det är ett nytt och unikt samarbete som gynnar alla inblandade.

Målsättningen med dessa patientskolor är att de kunskaper och erfarenheter som där skapas, tillsammans med fysisk träning, skall ge deltagarna en övergripande, långsiktig och kontinuerlig behandling och därmed ökade möjligheter att leva ett bra liv trots sjukdom.

Samverkan mellan primärvården och reumatikerföreningen består i att en informatör från föreningen är med vid ett tillfälle under patientskolan.

Är du utåtriktad? Har du kommit en bra bit på väg när det gäller att hantera din egen sjukdom? Gillar du att leda diskussioner? Du bör vara aktiv och se nyttan med träning! Då är du personen vi söker och behöver.

I rollen som informatör i en patientskola ingår att initiera och leda samtal om att leva med en kronisk reumatisk sjukdom och att vara det "goda exemplet". Man informerar också om "sin" förening och vad den kan erbjuda.

Syftet med informatörsutbildning är att ge en plattform, kunskap och verktyg för Reumatikerförbundets informatörer oavsett sammanhanget man ska verka i.
Själva utbildningen till informatör är på två dagar och under dessa dagar arbetar man framför allt med rollen och hur man ska medverka som informatör samt får lite kunskap om vad en patientskola är.

Utbildningen och eventuell övernattning är kostnadsfri och ditt reumatikerdistrikt står för resekostnaden. Ersättning för förlorad arbetsförtjänst får du om du lämnar ett intyg från din arbetsgivare.

Blir du intresserad anmäl dig då till:

REUMATIKERDISTRIKTET I SKÅNE
Skiffervägen 20