Jämlik vård

Kommisionen för jämlik vård har lämnat sin slutrapport. Trots ett flertal rapporter om ojämlikheter i sjukvården under de senaste åren så har lite hänt i praktiken. Kommisionen presenterar "17 förslag för att minska ojämlikheten".

Tio svenskar dör varje dag i sjukdomar som sjukvården hade kunnat åtgärda. I sin slutrapport anser Kommissionen för jämlik vård att en mer jämlik vård endast är möjlig om den enskilde får verklig makt över sin vård. Kommissionen anser att den ojämlika vården på sikt kan undergräva förtroendet för den solidariska finansieringen av sjukvården

Kommissionen menar att den viktigaste förklaringen till att ojämlikheten består i vården är att sjukvården fortfarande inte utgår från den enskilde patientens behov. Det borde vara självklart att sjukvården är patientcentrerad och att den enskilde patienten vid varje tillfälle erbjuds den bästa möjliga vården utifrån sitt vårdbehov. Något annat mål är inte möjligt i en skattefinansierad sjukvård.

Vill du fördjupa i detta ämne kan du läsa hela artikeln här.

Du kan också läsa slutrapporten som PDF-dokument här.