Julia har barnreumatism, och skriver mot smärtan

Det finns olika sätt patienter använder för att kunna förhålla sig till sin sjukdom. Julia som kommer från Höllviken och nu är 23 år gammal, har haft Juvenil idiopatisk artrit (barnreumatism) sedan hon var sju år. Hon använde pennan som en terapiform, och resultatet blev en bok.

Bland ungdomar är inte det första man tänker på läkarbesök och smärta som inte försvinner. Men för Julia Lundell har det varit verklighet ett bra tag. Alltsedan sju års ålder, då hon blev diagnosticerad med Juvenil idiopatisk artrit - JIA (barnreumatism), har livet bestått av antingen bra perioder eller dåliga sådana då hon blir sängliggande. Och smärtan syns inte alltid utåt, som för de flesta med reumatism.

För en ung vuxen är det svårt med en sådan sjukdomsbild som en reumatisk sjukdom. Samtidigt pågår ju den kroppsliga och mentala utvecklingen mot att bli vuxen.
Som en hjälp att kunna hantera det började Julia att skriva när hon var 21 år gammal, som en terapiform, och så småningom blev det en skönlitterär bok av det hela.

Läs hennes berättelse på tidningen Sydsvenskans webbplats här.