Barnreumatism eller Juvenil idiopatisk artrit (JIA)

Ungefär 200 barn i Sverige insjuknar varje år i barnreumatism, eller juvenil idiopatisk artrit.

När ett barn drabbas av reumatisk sjukdom påverkas alla runt barnet. Det är mycket nytt att tänka på, exempelvis medicinsk behandling, träning och skolgång. Reumatikerförbundet har startat projektet "På resa med barnreumatism" med Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Unga Reumatiker och biopharmaföretaget AbbVie, för att ge bra information till föräldrar och unga.

-Det är ett enkelt sätt att nå ut med information om reumatiska sjukdomar till i första hand barn och föräldrar. Det finns också även information som vänder sig till skolpersonal, säger Anne Carlsson.

Juvenil står för barn och idiopatisk betyder att sjukdomen inte har någon känd bakgrund. I dag finns omkring 1 800 barn under 18 år som har barnreumatism. Det finns olika former av barnreumatism. Gemensamt för alla former är artrit (ledinflammation) som kan drabba någon enstaka led eller många leder i kroppen.

Symtomen på barnreumatism är ofta att barnet får värk eller känner sig stel, särskilt på morgonen. Barnet kan få svullna och ömma leder. Andra symtom kan vara att barnet kryper eller går annorlunda, kan ha svårt att använda händer och armar, eller att barnet växer dåligt. Efter diagnos behandlas barnet med olika läkemedel beroende på typ av barnreumatism. Även fysisk träning med hjälp av fysioterapeut är viktig. Hos vissa barn försvinner sjukdomen under uppväxten, men det är vanligt att reumatism finns kvar i vuxen ålder.

Läs mer här

Läs mer om barnreumatism här