Nötter

Kalcium

Kalcium är nödvändigt för bildning av ben och tänder, för att blodet ska koagulera och för nervfunktionen. Brist kan ge hämmad tillväxt. Långvarig brist kan eventuellt ge benskörhet (osteoporos).

Den vanligaste källan för kalcium är mjölkprodukter, men det finns flera livsmedel som innehåller kalcium.
Andra källor kan vara havre eller växtbaserade drycker som till exempel havre- och sojadryck, de berikas ofta med kalcium till samma nivåer som i mjölk. Alla produkter är dock inte berikade.  Det finns även kalcium i fisk, bönor, linser, gröna bladgrönsaker frön och nötter.

Rekommenderat dagligt intag för vuxna.
Rekommendationerna varierar med bland annat ålder och kön.
  • 800 milligram
  • 900 milligram, gravida och ammande
Hur får vi i oss kalcium? De vanligaste källorna är
  • 40 % Mjölk, fil och yoghurt
  • 21 % Ost
Om man inte äter mjölkprodukter hur får jag då i mig kalcium? Andra livsmedel som innehåller kalcium är fisk, bönor, linser, nötter, frön och gröna bladgrönsaker. Växtbaserade drycker som till exempel havre- och sojadryck berikas ofta med kalcium till samma nivåer som i mjölk. Alla produkter är dock inte berikade.