Känner du till Ehlers Danlos syndrom (EDS)?

I Sverige finns det några som lider av en sjukdom med namnet Ehlers Danlos syndrom (EDS), som tillhör de ovanliga diagnoserna, ibland även känd som överrörlighet. Vad är detta för sjukdom?

Ehlers-Danlos syndrom, EDS, är en bindvävssjukdom. Bindväven är det som håller ihop och ger stadga åt vävnader och organ i kroppen. EDS karaktäriseras av överrörlighet i lederna, uttöjbar och känslig hud, smärta och vid en mer ovanlig variant påverkas kärlen. Sjukdomen är ovanlig och det finns inga uppskattningar om hur många som har den i Sverige.
Ehlers Danlos syndrom (EDS) är en sjukdom som skiljer sig från individ till individ. Den går varken att upptäcka i blodprov eller på röntgenbilder.

För att berätta om denna för många okända sjukdom har två patienter berättat om sin sjukdomshistoria i Kvällposten/Expressen.

Läs en artikel här.

Läs en annan artikel här.

Kortfakta Ehlers Danlos syndrom (EDS)

• Bindvävssjukdom som kännetecknas av överrörlighet i lederna, uttöjbar och känslig hud, smärta. Även kärlen kan påverkas men det är mer ovanligt.
  • Instabila leder kan leda till ökat slitage i lederna och även artros.
  • Förekommer i flera varianter, vilket gör det svårt att ställa diagnos.
  • Finns ingen behandling för att bota sjukdomen. Behandlngen inriktas på att lindra och förebygga skador.

Fördjupning:

Läs om Ehlers Danlos syndrom på Reumatikerförbundets webbplats här.