Kinesiotape som egenvård!

Du har kanske sett att en del idrottare har tejp på baksidan av benen, men du har kanske inte tänkt på vad det fyller för funktion. Den elastiska tejpen kan lindra både muskel och ledvärk och denna metod har använts inom idrotten ganska länge. Om du vill lära dig att använda kinesiotape kan du vända dig till din sjukgymnast som brukar hålla kurser i hur man tejpar. Att metoden har sitt ursprung i syfte att hjälpa personer med reumatisk sjukdom är det få som vet. Fler reumatiker borde testa tejpning, många vet inte hur effektivt och enkelt det egentligen det är. Metoden är ett bra komplement till den tradionella medicineringen.

Hur funkar metoden och hur kan tejpen lindra smärta?

• Blodcirkulationen och lymfsystemet stimuleras genom att tejpen lyfter muskeln. Det gör att vävnadsvätska och blod under huden lättare kan transporteras bort vid exempelvis inflammation, ödem eller område med smärtproblematik. Tejpen stimulerar nervsystemet och gör att muskelspänning och smärta runt leder minskar.

Vad är det för tejp som används?

• Det är en stretchbar och vågformad bomullstejp, som kan stretchas upp till 150-160 procent. Kinesiotape har funnits sedan 1970-talet. På senare tid har den börjats användas alltmer mot reumatisk värk.

Funkar det mot all sorts ledvärk?

• Tejpen funkar inte mot all ledvärk och inte heller på alla individer. De flesta terapeuter som använder tejpen har den som ett komplement till andra behandlingsmetoder till exempelvis sjukgymnastik, akupunktur, massageterapeutiska behandlingar, laser och rehabprogram.

Finns det någon risk med att tejpa fel?

• Det finns ingen risk med att tejpa fel, det enda som händer är att det inte händer någonting.

När ska tejpen inte användas?

• Du ska inte tejpa på öppna sår,  på hudproblem som akne och psoriasis eller vid speciell medicinering som kortison.

Hur länge ska tejpen sitta kvar?

• Tejpen ska sitta kvar 4-6 dagar, du kan både duscha och träna med den på. Sedan ska du vara utan tejpen 1-2 dagar innan du tejpar igen, detta är för att huden ska få vila och du ska hinna känna efter hur mycket smärta och svullnad som finns kvar.

Finns det ytterligare användningsområden?

• Den kan användas vid till exempelvis stukningar, idrottsskador, ryggproblem, muskelspänning, ischias, huvudvärk, migrän, karpaltunnelsyndrom, lymfödem.

Är det svårt att lära sig att tejpa?

• Det är inte så svårt. För en privatperson räcker det med en halv dags utbildning, då man lär sig egenvårdsbehandling.

Var kan jag köpa tejpen?

• Den säljs hos hälsovårds och sportbutiker och på nätet.

Andra självhjälpsmetoder mot ledvärk.

• Motion smörjer ledkapslar och mjukar upp stela leder. Vatttengympa är ett skonsamt sätt att träna.
  • Stretcha och töj strama muskler för att öka rörlighet eller minska smärtan.
  • Avslappningsövningar kan verka smärtlindrande.
  • Värme kan lindra som liniment och vetekuddar som värms i mikron.
  • 4 år sedan Permalänk

Hmm.. får man inte använda tejpen när man äter kortison?? Då är det väl inte många reumatiker som kan använda den tejpen. Vad är det som skulle vara farligt i samband med kortisonbehandling?