Kognitiv beteendeterapi (KBT)

Kognitiv beteendeterapi kan hjälpa patienter vid svår smärta.

Kognitiv beteendeterapi (KBT) går ut på att förändra både en persons tankar och beteende till följd av detta. Man kan få hjälp att fokusera på och pröva sådant som man kan och vill göra istället för att tänka så mycket på saker som smärtan sätter hinder för. Det kan till exempel innebära att man bestämmer sig för att göra till exempel en utflykt trots att man har mycket smärta. Möjligheten att få tips om olika knep att hantera oro och nedstämdhet i förbindelse med smärta. Genom kognitiv beteendeterapi får man en chans att förändra sitt liv istället för att hoppas på att någon annan skall göra åt sig.
- Jag har fortfarande ont i kroppen men låter inte längre smärtorna styra mig, säger en patient.

Kognitiv beteendeterapi kan man få över Internet.
Både innan behandlingen påbörjas och direkt efter att den avslutas efter åtta veckor, och efter ett år får man över Internet fylla i flera formulär så kallade skattningar om smärta, ångest och depression.

Läs hela artikeln här

Kognitiv beteendeterapi (KBT)

• En form av terapi där tonvikten ligger på samspelet mellan individen och omgivningen, här och nu.
  • Med beteende menas inom kognitiv beteendeterapi olika kroppsliga reaktioner, egna tolkningar och uppfattningar om händelser och specifika handlingar som gör att både individen själv och dennes omgivning påverkas.
  • Inleds alltid med en beteendeanalys av samspelet mellan individ och omgivning, där grunden för beteendeanalysen är att varje människa är unik och analysen är därför högt individualiserad men utifrån allmänna principer. Den syftar till att kartlägga orsakerna till just denna individs problem.
  • I terapin fokuseras på här och nu-situationen och de faktorer som där förekommer, t ex sociala färdighetsbrister, feltolkningar av signaler från den egna kroppen och omgivningen eller andras uppmärksamhet för olika beteenden.