Lär dig mer om artros. Fördelarna med att gå i artrosskola är att man får veta mycket om sin sjukdom och få en skjuts att komma igång med träningen.

Kort om artros

Artros är vår vanligaste ledsjukdom. Den kan drabba alla kroppens leder, men är allra vanligast i knä, höft, fingrar, rygg och stortå.

Vid artros bryts det elastiska, stötdämpande brosket i lederna sakta ner. Det blir en obalans mellan nedbrytningen och nybildningen av ledbrosk. Vanliga symtom är smärta, stelhet, svullnad och försämrad rörlighet. Även knäppningar och instabilitet förekommer. Har man kraftig artros kan man bli hjulbent eller kobent. Många gånger kommer smärtan långt innan artrosförändringarna syns på röntgen och därför är det viktigt att söka hjälp direkt för att inte missa viktig behandling. Man kan också ha artrosförändringar som man ser på röntgen, utan att du har några som helst symtom. Idag finns inget botemedel mot artros, men man kan göra mycket själv för att lindra besvären.

• Fysisk aktivitet
    Träning och motion förebygger sjukdomen och lindrar symtomen. Studier visar att regelbunden, handledd träningunder lång tid har en smärtlindrande effekt som kan jämföras med smärtlindrande medel vid lätt och medelsvår artros.
  • Viktminskning
    Om man är överviktig, kan det hjälpa att gå ner i vikt.
  • Medicinering
    Ibland behövs läkemedel för att minska smärtan och dämpa inflammationer, som smärtstillande medel eller lokala injektioner med kortison.
  • Hjälpmedel
    Den som har stora problem kan låna eller hyra olika hjälpmedel som käpp eller toalettförhöjning.
  • Operation
    Om inget annat hjälper kan en operation bli aktuell. Man kan få en ny knä eller höftled.

25 % av alla svenskar  över 45 år har artros, men långt ifrån alla har symtom. Risken ökar med åldern.

Hitta din artosskola
Artrosskolor finns i alla landsting. På www.boaregistret.se hittar du den artosskola som finns närmast dig. Klicka på "Hitta till artrosskola" som finns i vänstemenyn.