Kort om Osteoporos (benskörhet)

Om man rekommenderas behandling för sin benskörhet efter att man gjort en bentäthetsmätning, kan man få möjlighet att delta i en osteoporosskola,  som är en patientutbildning i samarbete med fysioterapeuter och arbetsterapeuter.

Runt om i Sverige finns det olika osteoporosmottagningar. där utförs bentäthetsmätningar och ger råd om åtgärder för att förebygga osteoporos. Det behövs remiss för att komma till en osteoporosmottagning, egenremiss kan användas.

Bentäthetsmätning sker med en DXA-mätare där man med hjälp av en mycket svag röntgenstråle mäter hur tätt skelettet är. Man mäter oftast bentätheten i höften och i ländryggen. Detta kan också ge en uppfattning om risken för framtida frakturer.

Mätresultaten av en DXA-undersökning bedöms sedan av en läkare som sen ger rekommendation om eventuell läkemedelsbehandling och vidare uppföljning.

Genom denna tvärproffesionella  patientutbildningen ökas kunskapen om osteoporos, och ger förståelse för behandling och information om hur frakturer förebyggs hos patienter med nydiagnostiserad osteoporsos. Undervisningen i osteoporosskolan består av sjukdomslära, ergonomi, riskfaktorer, kostråd, fysisk aktivitet och träning. Man får också utbildning i hur man kan förebygga fall, medicinsk behandling och praktisk genomgång av ett träningsprogram.

Visste du att längdminskning kan vara ett första symtom på benskörhet och att benskörhet också kallas den tysta folksjukdomen?

#osteoporos #osteoporosmottagning #benskörhet

Läs mer om Osteoporos (benskörhet) på Reumatikerförbundets webbsida här