Kort om Systemisk Lupus Erythematosus (SLE) /Lupus

Det finns en reumatisk systemsjukdom som heter Systemisk Lupus Erythematosus, förkortas SLE, kan även kallas för bara Lupus. Det är en sjukdom som ger inflammationer i bindväven.

Lupus kallas också för SLE (Systemisk Lupus Erythematosus). Sjukdomen uppstår när kroppens immunförsvar 'tar fel på' vän och fiende, och därför vänder sig mot några av kroppens egna celler. Därför bildas antikroppar som ger inflammationer i vävnader och organ. Sjukdomen kommer och går i perioder som är skiftande från en patient till en annan. Fler kvinnor än män får SLE. Den uppstår gärna i 30-35 års ålder, men även unga och äldre kan drabbas.
Med SLE finnd ökad risk för åderförkalkning, och med det ökad risk för hjärtkärlsjukdom.

Den exakta orsaken till sjukdomen är ännu inte känd men arv, hormoner i kroppen, infektioner och miljöfaktorer är sådant som i olika kombinationer kan utlösa sjukdomen. Det kan även solstrålning, graviditet och enklare läkemedel som sulfa och penicillamin göra.

Man kan ha antikroppar i blodet lång tid innan det ger några symtom.
Vanligaste symtom är hudförändringar - bland annat ett fjärilsliknande utslag i ansiktet, håravfall, slemhinneproblem, ledsmärtor, 'vita fingrar' - Raynauds fenomen, inflammation i lungsäck och hjärtsäck, njurproblem, symtom i hjärnan, koncentrationssvårigheter och extrem trötthet - 'fatigué', förhöjt blodtryck och diverse infektioner.
Man behöver inte få alla dessa symtom, det kan även vara endast några av dem. Sjukdomsförloppet skiftar från patient till patient. Hos någon kan det gå längre tid mellan perioderna med sjukdomsaktivitet så kallade 'skov'. För andra kan de komma mer regelbundet/ofta och de behöver kontinuerlig medicinsk behandling.

Sjukdomen kan inte botas, utan behandlingen skall lindra symtom och minska inflammationen. Patienter går regelbundet till läkare för att ta blodprover och urinprover.
Man kan själv få en förnimmelse av om sjukdomen är aktiv eller ej. Typiskt förekommer då tilltagande trötthet, feber, förvärrade ledsmärtor, tilltagande hudproblem, huvudvärk och skummande urin. Men det är också möjligt att man inte märker av det fast att prover visar på sjukdomsaktivitet.

Läs om SLE / Lupus på Reumatikerförbundets webbplats här.