Kortare vårdköer med diagnos direkt

På ortopedkliniken i Västerås träffar patienterna allra först en fysioterapeut vilken ger en diagnos, då visar sig patienterna slippa långa väntetider.

Sedan ett år tillbaka har fysioterapeuterna på kliniken ett större ansvar för bedömningen. Detta gäller för patienter med axel-, knä- och ryggproblem på remiss från familjeläkare. Läkare på ortopeden är det inte säkert att patienten får träffa. Fysioterapeuten träffar patienterna som första instans. Läkare kontaktas om det blir fråga om operation eller om annan undersökning behövs.
Redan vid första besöket görs en ultraljudsundersökning och ges en diagnos.

Hur patienterna skulle reagera var man lite oroliga över men en patientenkät har visat att patienterna är väldigt nöjda med detta arbetssätt.

Läs artikeln här