Har kosten betydelse för inflammation vid reumatisk sjukdom?

Vilken roll spelar kosten för det inflammatoriska tillstånd som finns i kroppen vid en mängd reumatiska sjukdomar?

Intresset för kostens betydelse vid reumatiska sjukdomar har ökat den senaste tiden. Men vad vet vi egentligen när det gäller kostens inverkan på inflammation - det vill säga det inflammatoriska tillstånd, som härjar i kroppen vid bland annat, Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism, Psoriasisartrit (PsA) och Ankyloserande spondylit (AS) (tidigare Bechterews sjukdom)?

Det har varit känt i många år att omega-3-fettsyror, som huvudsakligen finns i fet fisk, har en lindrande effekt på symtom vid Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism. Forskning har också visat att fiskolja hämmar de inflammatoriska processerna.
Förutom de goda fettsyrorna från fisk betonas frukter, grönsaker och alla andra livsmedel från växtriket som livsmedel som är potentiellt fördelaktigt mot inflammation. Alkohol med måtta och fysisk aktivitet anses också fördelaktigt mot inflammation, medan mättat fett och socker ses som negativt.

Men när det gäller forskning, är det ganska knappt med vetenskap om kostens behandlingsmässiga effekt.
Globalt finns bara en handfull mindre studier, där man har testat hälsosamma livsmedel, som möjligen kan verka anti-inflammatoriskt hos personer med reumatism, och jämfört med intag av en mer allmän diet. Därför finns det inte mycket forskningsmässiga belägg för att en viss kost kan dämpa inflammation och lindra symtomen vid Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism och liknande sjukdomar.

Fritt översatt från originalartikel skriven på danska. Läs hela artikeln här. (på danska)