Kosttillskott?

De allra flesta äter kosttillskott helt i onödan konstaterar Livsmedelsverket. Vanlig mat räcker nästan alltid för att man ska få i sig den näring som kroppen behöver. Att äta vanlig mat är alltid bäst.

Grönsaker och frukt är mycket bättre än kosttillskott. Ofta kan man se i reklam om kosttillskott, att det ofta är krångligt och svårt att få i sig de ämnen, som kroppen behöver för att må bra. Det kan illustreras genom att visa hur mycket som behövs av ett särskilt livsmedel för att få sitt dagsbehov av en särskild vitamin. Men de allra flesta av oss äter inte bara en sak utan vi äter många olika under dagen.

En person som äter en blandad och allsidig kost med grönsaker, frukt, bröd, kött och fisk får i sig sitt behov av vitaminer med god marginal. Det går att få i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler även om man äter en speciell kost, som till exempel om man är vegan eller vegetarian, även om det kräver lite större ansträngning och kunskap.

Man får inte samma effekt när man tar höga doser av kosttillskott som när man äter frukt och grönt. Tvärtom kan för höga doser av vitaminer och mineraler var skadliga för kroppen.

Det finns undantag där vitamintillskott kan behövas. Äldre personer som vistas mycket inomhus kan behöva extra D-vitamin. Äldre personer och kvinnor i klimakteriet kan behöva äta extra kalk och D-vitamin för att förhindra benskörhet. Vitamintillskott kan också behövas till människor med ensidig kosthållning, har genomgått operation i mage eller tarm och man inte kan äta grönsaker eller frukt.

Läs mer om näring i kosten här