Kronisk smärta av tidigt stillasittande?

Är det möjligt att mycket stillasittande i tidig ålder kan orsaka kronisk smärta senare i livet? Ja, åtminstonde tycks forskare ha sett detta i en studie gjord i Finland på barn i olika åldrar.

Syftet med studien som forskare vid Östra Finlands Universitet utförde var att fastställa i vilken ålder kroniska smärtor kan börja utvecklas. I studien deltog 439 barn i olika åldrar. Resultatet tyder på att kronisk smärta kan börja utvecklas redan i 6-8 års ålder! Det visar att det är viktigt att förebygga utvecklingen av kroniska smärtor på ett tidigt stadium, genom att röra på sig på fritiden och exempelvis ha pausgymnastik under längre stillasittande perioder.

Forskningen visar också att exempelvis huvudvärk är vanligare bland barn med dålig fysisk kondition. Riskfaktorer kan vara överspända muskler, ryggsmärtor, att ha lätt för att bli andfådd eller att man ofta har huvudvärk.

Källa: Huvudstadsbladet, HBL.fi

2016-06-15