Kultur på recept i Helsingborg

Kultur på recept.

Projektet Kultur på recept kan komma att permenteras och erbjudas i hela Skåne. Under tre år har 185 helsingborgare ordinerats ett par månaders regelbundna kulturupplevelser och resultaten anses vara lyckade. Målgruppen har varit patienter med psyskiska ohälsa och utbredd smärta som riskerar social isolering.

Patienterna möts i grupp tre gånger per vecka som leds av en kulturpedagog. Aktiviteterna är förlagda till kulturverksamhetens i Helsingborg, som Dunkers kulturhus, Konserthuset, Stadsbiblioteket, Sofiero slott, Fredriksdal museer och trädgårdar, Stadsteatern och Röda kvarn. Framtiden för kultur på recept föreslås permenteras som verksamhet från 2016.

Samarbetet mellan Helsingborgs kulturförvaltning och regionen påbörjades 2010. Sedan ett par år ingår även Finsam, ett finansiellt samordningsförbund mellan Region skåne, Helsingborgs stad, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen.