Lägre kostnad för behandling av Reumatoid Artrit (RA)

Genom att upphandla de nya biosimilarerna av TNF-hämmaren infliximab, kunde regionerna Skåne, Kronoberg och Halland sänka kostnaden till en tredjedel av det pris man får betala för läkemedlet Remicade.

Patienter med Reumatoid Artrit (RA)/ledgångsreumatism behandlas ofta med ett typ av läkemedel, så kallade TNF-hämmare. Som patient kanske du känner igen läkemedlet Remicade som innhåller TNF-hämmaren infliximab. Remicade är originalläkemedlet och priset för det är högt. Men nu finns det även några "kopior" av läkemedlet, så kallade biosimilarer, vilka är billigare. Genom upphandling av dessa kan regioner eller landsting få ett ännu billigare pris.

Regionerna Skåne, Halland och Kronoberg lyckades genom sin gemensamma upphandling sänka kostnaden för biosimilaren Remisma till en tredjedel av vad originalet Remicade kostar. Nu löper avtalet på ett och ett halvt år, och under tiden kan prisbilden förändras.
Samtidigt upphandlades även Remicade, där priset blev högre än med tidigare avtal.

Exempelvis Region Skåne förbrukar över 19 000 förpackningar Remicade 100 mg per år och det skulle innebära en fördyring av kostnaden för originalet på strax under två miljoner kronor per år vid bibehållen volym. Det man förlorar på de patienter som står på originalprodukten måste vägas upp av vad man vinner med de nya patienter som får biosimilaren, för att avtalet kan betraktas som bra.

Patienter kan om läkare anser det möjligt ställas om från behandling med Remicade till en biosimilar exempelvis Remisma, så kallad switch.
Men enligt Region Skåne är det inte aktuellt med automatisk switch för patienter i Skåne, även om kostnaderna hade minskat som en följd av det. Man anser inte att det finns tillräckligt vetenskapligt underlag idag för ett sådant beslut, - men som första landsting i Sverige kommer Blekinge att göra det med sina RA-patienter.

Läs mer om detta här.

Fritt skrivet efter originalartikel på webbplatsen svenskfarmaci.se
Källa: Svensk Farmaci