Läkemedel

Tofacitinib, ett läkemedel mot reumatoid artrit som tas som tablett.

Ledgångsreumatism, reumatoid artrit, är en autoimmun sjukdom. Detta innebär att den orsakas av att immunförsvaret vänder sig mot vävnader i den egna kroppen så att dessa skadas. Biologiska läkemedel är läkemedel vars aktiva substans har utvunnits ur levande celler eller vävnad. Denna typ av läkemedel ges om injektioner eller dropp. Den nya medicinen Tofacitinib representerar en ny typ av läkemedel som kallas JAK-hämmare. De verkar genom att dämpa inflammationsprocessen inne i cellen. Till skillnad från de biologiska läkemedlen tar man tofacitinib i tablettform två gånger dagligen. Tofacitinib är tänkt att både komplettera och ersätta annan behandling.
Professor och överläkare i reumatologi vid Karolinska Institutet, Stockholm, har deltagit i flera stora internationella studier just kring tofacitinib. Läkemedlet är godkänt i USA och i flera länder utanför Europa.
EMA den Europeiska läkemedelsmyndigheten  avvaktar tills vidare ytterligare faktaunderlag innan man fattar beslut om godkännande.

Läs mer om reumatoid artrit här

Läs mer om läkemedlet Tofacitinib här

Behandling av reumatism läs mer om det här